Employer branding? A co to takiego? Co piąty pracodawca (1) w Polsce deklaruje, że nie posiada strategii employer brandingowej. Gdyby tylko wiedział, ile na tym traci, szybko nadrobiłby ten brak w swoim biznesie! Lubisz działania, które przynoszą wymierny efekt, a przy tym generują oszczędności? Chcesz zatrzymać u siebie pracowników? Mam dobrą wiadomość: rozwiązanie jest w zasięgu ręki!

Co to jest employer branding?

Określenie employer branding przywędrowało do nas z Wielkiej Brytanii. Oznacza ono działania mające na celu tworzenie wizerunku pracodawcy w taki sposób, aby w oczach pracownika warto było podjąć z nim współpracę. W działaniach employer brandingowych możemy wyodrębnić dwa obszary:

Internal employer branding

Są to działania dedykowane obecnym pracownikom Twojej organizacji. Są to na przykład akcje charytatywne (CSR), imprezy firmowe, inwestycje w rozwój, działania mające na celu dbałość o zdrowie i dobrostan twoich pracowników (wellbeing).

External employer branding

Czyli wszystko to, co ma przyciągnąć kandydatów do Twojej firmy. Dobry wizerunek zachęci ich do wzięcia udziału w procesie rekrutacyjnym lub zasilenia Twojej bazy aplikacji spontanicznych. Do takich działań należą np. dni otwarte, udział w targach pracy, działania promocyjne.

Z employer brandingiem wiąże się stara marketingowa prawda. Jeśli prowadząc biznes, nie zainwestujesz w reklamę, to tak, jakbyś machał do kogoś po ciemku. Tylko Ty wiesz, co właśnie robisz. I dotyczy to nie tylko klientów! Również potencjalni eksperci nie trafią do Twojej firmy, ponieważ będzie niewidzialna. Swoją uwagę skierują w stronę „znajomego”, czyli marki, która jest rozpoznawalna. W starciu nacechowanego pozytywnie znanego i nieznanego, zawsze wygrywa ten pierwszy. Dlatego inwestycja w employer branding jest niezbędna dla powodzenia Twoich procesów rekrutacyjnych.

3 korzyści, które dadzą Ci działania budujące wizerunek

Wiesz już, czym jest employer branding. A co jeśli powiem Ci, że skorzystanie z niego pozwoli Ci uniknąć ogromnych kosztów? Są na to dowody!

1. Zmniejszysz koszty rekrutacji

Działania employer brandingowe pozytywnie wpływają na rekrutację. Dzięki pozytywnemu wizerunkowi pracodawcy oraz jego rozpoznawalności, do bazy spłynie duża ilość aplikacji spontanicznych. Mało tego, badania potwierdzają, że rozpoznawalne na rynku firmy o wiele częściej uzyskują większą ilość kandydatur zgodnych z założonymi profilami. A koszty rekrutacji pracownika potrafią stanowić nawet trzykrotność jego zakładanej pensji. Spójrz, jaki paradoks: inwestując w kampanię, jednocześnie oszczędzasz.

2. Wskaźnik rotacji pozytywnie Cię zaskoczy

Wraz z Twoim zaangażowaniem i troską o pracowników rośnie ich lojalność. Pensja wypłacana na czas to już nie benefit, potrzeba czegoś więcej. Dobrostan jest niezbędny do efektywnego wykonywania obowiązków. Pracownik, który wie, że i Ty to wiesz (a mało tego: nie wahasz się z tego skorzystać!) będzie pracownikiem lojalnym. I nawet, jeśli dostanie konkurencyjną ofertę będzie pamiętał, że Ty dajesz mu więcej niż pieniądze. Podchodzisz do niego po partnersku, dbasz o jego potrzeby. A dla Ciebie oznacza to zdecydowanie niższy wskaźnik rotacji —  nawet o 30%.

3. Eksperci zgłoszą się sami

Wraz z rozpoznawalnością Twojej marki będzie rósł jej prestiż. Kandydatom będzie zależało na tym, aby w ich CV pojawiła się współpraca właśnie z Tobą. Mało tego, Twoi pracownicy, dzięki dbałości o ich rozwój, dojdą do rangi eksperta. Z kolei lojalność sprawi, że nie nie uciekną realizować się do konkurencji. Po co, skoro dobrze im u Ciebie? Jedni zadowoleni pracownicy polecą współpracę z Tobą innym (może warto pomyśleć o wewnętrznym programie poleceń?). Brzmi kusząco, prawda?

Pomyśl o employer brandingu, zanim inni Cię wyprzedzą

Coraz więcej firm poważnie podchodzi do kwestii kreowania rozpoznawalności swojej marki. Nic dziwnego. Badania mówią, że przy poszukiwaniu nowego miejsca pracy aż 84% z nas kieruje się reputacją firmy, natomiast na docenianie pracownika zwraca uwagę 9 na 10 osób. Chcesz, aby te 9 osób trafiło do Ciebie? Zainwestuj w kampanię employer brandingową. Mądrze poprowadzona, na pewno Ci się opłaci!

Źródło:

  1. Raport HRM Institute: Employer branding w Polsce 2020.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *