Copywriting turystyczny, czyli po co copywriter w biurze podróży?

Copywriting turystyczny i podróżniczy – czy jest potrzebny biurom podróży?

W biurze podróży bywają wszyscy. Klienci, touroperatorzy, agenci, jeszcze copywritera brakuje! Cóż, w tym właśnie rzecz – brakuje. Na koniec 2022 w rejestrze polskich touroperatorów widniało 4500 biur podróży. Konkurencja jest ogromna, a copywriting turystyczny jest czymś, co może wyróżnić Cię spośród wielu działających na rynku. Jak? Myślałam, że nigdy nie spytasz!

Czym jest content writing i dlaczego to dla Ciebie ważne?

Najprościej mówiąc, content writing to proces, podczas którego planujesz, tworzysz oraz publikujesz treści dla uzyskania określonego efektu marketingowego. Zależnie od etapu lejka sprzedażowego, celem może być:

  • zbudowanie świadomości marki – czyli komunikat „Hej, istnieję!” skierowany w stronę Twojego klienta. Na tym etapie pomocne będą wpisy blogowe, aktywnie prowadzone social media czy newslettery. Wszystko, co pozwoli Twoim przyszłym klientom lepiej Cię poznać i Ci zaufać.
  • wzbudzenie zainteresowania – tutaj bardzo ważne jest, aby opowiadać klientowi, który przychodzi do Ciebie z jakimś problemem, w jaki sposób go rozwiązać. Przykładem takich treści mogą być rozważenia na temat przewagi First Minute nad Last Minute (lub na odwrót), odpowiedź na pytania gdzie lecieć na wakacje z małym dzieckiem czy w którym miejscu w Europie znajdują się najbardziej instagramowe miejsca.
  • wywołanie decyzji, czyli myśli „To z nimi chcę lecieć na wakacje!”. Tu pomogą wszelkiego rodzaju poradniki, użyteczne treści edukacyjne (możesz mówić klientom, jak przygotować się do podróży, gdzie obowiązują jakie przepisy, na co warto się zaszczepić, czego mogą się spodziewać w danym kraju).

Jak widzisz, nie wystarczy wrzucić posta na Instagram i czekać na tłumy klientów, którzy będą bili się o to, aby kupić wakacje właśnie u Ciebie. Dobrze rozplanowany content marketing i wynikający z niego copywriting turystyczny to długoterminowa strategia. Bywa jak ciężki pociąg – z początku potrzebuje trochę czasu, aby się rozpędzić, ale efekty są spektakularne i trudno je zatrzymać.

5 liczb, które dowodzą, że content copywriting może Ci pomóc

  1. Treści stają w centrum najskuteczniejszych strategii marketingowych. Globalna branża content marketingu ma wzrosnąć z 113,1 miliarda dolarów w 2021 roku do 137,2 miliardów w 2026 roku. CAGR, czyli roczna stopa zwrotu, ma wynieść 16.2% (1).
  2. Duże firmy B2B przekazują średnio 75% swojego pisania treści na zewnątrz, co podkreśla zapotrzebowanie na umiejętności pisarskie i znaczenie treści w marketingu B2B​​. Takie rozwiązanie pozwala skupiać się innych działaniach kluczowych dla biznesu (2).
  3. Aż 97% marketerów B2B i 74% marketerów B2C korzysta z content marketingu (3).
  4. Około 60% marketerów treści zdobyło nowych klientów właśnie dzięki tworzonym treściom(3).
  5. Content marketing po prostu się opłaca – jest o 62% tańszy niż tradycyjne reklamy (4).

Po co mi content copywriting w biurze podróży?

W skrócie: po to, abyś nie denerwował_ się, kiedy na drugim końcu galerii handlowej powstaje franczyza touroperatora, którego akurat nie masz w ofercie. Dzięki treściom kierowanym do klientów to Ciebie będą znali i Tobie zaufają.

Znasz pewnie wielu innych właścicieli biur podróży. Odpowiedz sobie na pytanie: jak wielu z nich prowadzi bloga i social media? Jeśli masz trochę osób na liście, pytaj dalej: ilu z nich robi to regularnie? Jeśli tak, kto z nich ma przygotowaną strategię? I ile tracą na to czasu?

Prowadzenie Instagrama czy bloga bez strategii to działania w ciemno. Oczywiście, jeśli zależy Ci na maksymalnej oszczędności, to na ogół lepiej mieć niż nie mieć (choć może nie w tym przypadku – konto na Instagramie wiejące pustką raczej nie zachęca…). Ale w znakomitej większości przypadków będzie to przepalanie Twoich sił, które mógłbyś poświęcić na coś innego.

Ile czasu możesz poświęcić na marketing w sezonie?

Wierz mi, pamiętam, jak wygląda sezon – tak jak pierwsze tygodnie po urodzeniu dziecka. Wypicie ciepłej kawy to luksus, telefon cały czas wyje, a do toalety biegniesz lekkim truchtem, chcąc dobrze wykorzystać te zesłane z nieba półtorej minuty. Jeśli znajdujesz w tym czas na swój marketing – jestem pod ogromnym wrażeniem!

Jeśli nie, to jest ten moment, w którym mogę Ci pomóc. Bo treści pracują dla Ciebie nie tylko w sezonie, ale także w październiku, listopadzie czy marcu, kiedy sprzedaży jest znacznie mniej. Aby Twoje wpisy pozycjonowały się tak samo dobrze, a obserwujący nie odpłynęli z profilu po kilku tygodniach ciszy, musisz działać regularnie.

Copywriting turystyczny – budowanie marki i eksperckiego wizerunku

Wyobraź sobie, że przeprowadzasz się do nowego miasta, w którym nikogo nie znasz i chcesz skorzystać z usług fryzjera. Komu zaufasz? Komuś, kto pokazuje się w internecie, odpowiada na komentarze, reaguje na opinię, czy komuś, kto po prostu wbił pinezkę na mapach Google?

Każdy z nas bywa klientem. Jeśli nie mówisz o sobie w internecie, w jaki sposób osoba szukająca wakacji ma się dowiedzieć, że to właśnie Tobie powinna powierzyć ich organizację? O ile przypadkiem do Ciebie nie zajrzy lub ktoś Cię nie poleci, to niestety – nie ma zbyt wielu możliwości.

Treści eksperckie budują zaufanie i autorytet. Specjaliści od wakacji mówią o sobie, że są sprzedawcami marzeń – tylko to marzenie trzeba jeszcze nazwać (a czasem wykreować) i opisać w taki sposób, że walizka pakuje się sama. Czy potrafisz to zrobić i co ważniejsze, masz czas, żeby to zrobić? Uwierz mi, to często dodatkowy etat. Jestem copywriterką. Wiem, co mówię.

Jak pomoże Ci copywriter od podróży?

Być może zastanawiasz się, co konkretnie może zrobić dla Ciebie copywriter. Na liście jest:

  • przygotowanie i zrealizowanie strategii content marketingowej, która pozwoli sprawdzić zwrot inwestycji i koszt pozyskania obserwatora/klienta,
  • stworzenie treści eksperckich – na przykład przewodnika, ebooka lub poradnikowych wpisów na blogu,
  • stworzenie treści postów na social media,
  • przygotowanie artykułów,
  • przygotowanie opisu hoteli lub wycieczek,
  • stworzenie szablonów maili – ofertowych, z przypomnieniem o dopłacie, posprzedażowych, na potrzeby kampanii marketingowych.

Lista nie wyczerpuje możliwości – niektórzy idą o krok dalej i zlecają mi prowadzenie ich marki osobistej, na przykład na LinkedIn. Zakres pracy copywritera jest szeroki. To ważne, aby wybrać te opcje, które faktycznie pomogą Ci rozwijać Twój biznes.

Wiesz, tak naprawdę każdy może napisać to wszystko, ale nie każdy potrafi zrobić to dobrze. Wakacje to coś więcej niż dopisanie kolejnej cyfry do tabelki, w którym liczysz procent realizacji targetu sprzedażowego. Wiesz świetnie, że klienci często nie tylko czekają, ale także oszczędzają na swój urlop przez cały rok. Dobry copywriting turystyczny odpowie im na pytanie, dlaczego warto.

Case study, czyli przykład biura podróży Mintaka

Kasia napisała do mnie rok temu – właśnie otworzyła biuro podróży, ale tylko ona i garstka jej znajomych wiedziała, że ma produkt z potencjałem. I Kasia czuła, że ze świetnym produktem bez marketingu jest tak, jak z machaniem do kogoś po ciemku. Tylko ona wie, co robi.

Problemem Kasi nie był brak wiary w swoją ofertę – wiedziała, że to pójdzie.

Nie był nim też brak umiejętności sprzedażowych – to ten typ, który sprzeda Ci piasek na pustyni.

Był nim brak czasu. I może… dystans emocjonalny? Albo jego brak?

Tu już bliżej. Kiedy Kasia zaczyna opowiadać o Zanzibarze, emocje leją się strumieniami. Musiałyśmy trochę ten strumień ukierunkować tak, aby klienci chcący lecieć z nią na wakacje dostali odpowiedzi na pytania:

  • dlaczego to z nią Zanzibar będzie jeszcze bardziej wyjątkowy, niż zwykle (wyłowiłyśmy USP – unique selling proposition),
  • ile to będzie konkretnie kosztowało,
  • dlaczego mając do wyboru dużego touroperatora i Kasię powinni wybrać właśnie Kasię,
  • co czeka ich na miejscu,
  • jak można to kupić.

Przez ten ponad rok Kasia rozkręciła biznes. Jej turyści wracają uśmiechnięci, wypoczęci i od razu zapisują się na kolejny turnus. Nie wiedzieliby o Kasi, gdyby nie poprosiła o pomoc w odpowiednim momencie. 

Na zakończenie – 5 propozycji tematów wpisów na blog biura podróży

Wiesz już, dlaczego warto zainwestować w content marketing, ale być może z jakiegoś powodu nie chcesz zatrudniać copywritera. Nie ma sprawy – przygotowałam dla Ciebie 5 propozycji tytułów Twoich pierwszych artykułów blogowych zoptymalizowanych na frazy, które całkiem nieźle pozycjonuje Google. Jednak pamiętaj: użycie frazy w nagłówku to jeszcze nie pozycjonowanie SEO! Potrzebujesz więcej działań, aby znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania Google.

Twoje inspiracje ode mnie:

  1. Pierwsze wakacje za granicą – co trzeba wiedzieć?
  2. 5 najlepszych miejsc na rodzinne wakacje w 2024 roku
  3. Tanie wakacje – jak zwiedzać świat nie wydając fortuny?
  4. Top 7 luksusowych kurortów, które warto odwiedzić przynajmniej raz w życiu
  5. 5 najlepszych kierunków na podróż poślubną

Twój pierwszy artykuł właśnie ujrzał światło dzienne? A może masz jakieś pytania? Napisz komentarz lub skorzystaj z formularza. Na pewno Ci odpowiem.

Bibliografia:

  1. https://harbingers.io/wp-content/uploads/2021/06/content-marketing-2021-raport-interaktywnie-1-2.pdf
  2. https://contentmarketinginstitute.com/articles/b2b-power-content-marketing-research/
  3. https://www.semrush.com/goodcontent/state-of-content-marketing/
  4. https://contentmarketinginstitute.com/wp-content/uploads/2017/12/2018-content-marketing-predictions-final-11_29-17.pdf

Dodaj komentarz